در قسمت اول و قسمت دوم از سری مقالات نقص فنی خودرو ها چهل مشکل مرسوم در بخش فنی اتومبیل و علل آن را به استحضار شما مخاطبان گرامی رساندیم. در ادامه قصد داریم تا عیوب بیشتری را به همراه علت آنها به اطلاع برسانیم. لطفا با دیجیتال همراه باشید.
اگر دوده سیاه بر روی شمعهای خودرو جمع میشود، علت این مشکل احتمالا ناشی از ایراد در سنسور دمای آب خواهد بود.
اگر حافظه موقت دائما پاک میشود، بهتر است رله دوبل چک شده و از عدم خرابی آن اطمینان حاصل شود.
اگر هنگام فشار دادن پدال گاز از سمت اگزوز صدای شبیه به تق تق میشنوید اما پیشرانه و موتور به خوبی کار میکند و همزمان مصرف سوخت نیز افزایش یافته است، ایراد میتواند ناشی از نشتی در سیستم وکیوم، نقص در انژکتورها و یا وجود سوراخ در اگزوز خودرو باشد
اگر هنگامی که موتور سرد است و دمای آن بالا نرفت،ه چراغ هشدار دمای آب و چراغ استاپ روشن شده باشد، ایراد میتواند ناشی از سنسور دمای آب و یا سیم کشی آن و ایسیو باشد.
اگر خودرو در ابتدای گاز دادن و یا برداشتن پا از روی پدال گاز در دنده یک یا دو اصطلاحا تقه بزند، احتمالا سنسور کیلومتر ایراد داشته و یا کلا قطع شده است.
اگر خودرو در حالت درجا خاموش شود، ایراد میتواند از سنسور کیلومتر باشد.
اگر با افزایش مصرف سوخت و یا بد کار کردن خودرو به خصوص در دورهای بالا مواجه هستید، ایراد میتواند از سنسور کیلومتر باشد.
اگر استارت خودرو از توان کافی برای چرخاندن موتور برخوردار نیست، احتمالا شارژ باتری تمام شده و یا عمر آن پایان یافته است. همچنین ایراد در بستهای باتری نیز میتواند محتمل باشد؛ در غیر این صورت استارت و یا شیار دنده سر آن ایراد پیدا کرده است.
اگر هنگام استارت موتور به آرامی شروع به چرخش میکند اما روشن نمیشود، احتمالا شارژ باتری ضعیف است و یا کابلهای آن به خوبی متصل نشده است. اتصال بدنه موتور چک شود در غیر موارد فوق استارت ایراد دارد.
اگر پس از استارت زدن، موتور با سرعت عادی شروع به چرخش کند ولی روشن نشود، خرابی سیستم جرقه و مشکل در دلکو و چکش برق محتمل خواهد بود. خرابی پمپ بنزین و یا فیوز آن نیز میتواند علت این مشکل باشد.
اگر در حین کار موتور ضربه میزند، ایراد میتواند در داغ شدن بیش از حد دمای پیشرانه، داغ شدن شمعها، جمع شدن دوده در محفظه احتراق، تنظیم نبودن دلکو و معیوب بودن آوانس اتوماتیک گریز از مرکز باشد.
خروج غیرعادی آب از لوله اگزوز میتواند ناشی از سوختن واشر سرسیلندر و یا ترک برداشتن سرسیلندر باشد.
اگر موتور در سرعتهای بالا ریپ بزند، وایر شمعها ایراد داشته یا اینکه شمعها خراب شده است.
در صورتی که دمای پیشرانه بیش از حد بالا برود، کمبود آب در سیستم خنک کننده، ایراد در شلنگهای آبرسانی، خراب شدن درب رادیاتور، گرفتگی مدار سیستم خنک کننده، خراب شدن ترموستات، خراب شدن واتر پمپ یا نشتی آن، بسته شدن مسیر برخورد هوا با رادیاتور و خراب شدن فن خنک کننده محتمل خواهد بود.
در صورت وجود دائمی حبابهای هوا در رادیاتور و افزایش بیش از حد دمای موتور، احتمالا واشر سرسیلندر سوخته و یا سر سیلندر ترک برداشته است.
اگر سطح مایع خنک کننده رادیاتور مرتبا کم میشود، سوختن واشر سرسیلندر، شل شدن بستهای جنتهای آبرسانی و پارگی شلنگها محتمل خواهد بود.
کم شدن سطح روغن موتور و خروج دود آبی از اگزوز میتواند ناشی از خراب شدن رینگهای پیستون، محفظه سیلندر و یا لاستیک ساق سوپاپ باشد که به آن روغن سوزی گفته میشود.
اگر چراغ هشدار روغن پشت آمپر خاموش نمیشود، عدم وجود مقدار کافی روغن در کارتر، خرابی چراغ اخطار و یا اشکال در سنسور فشار روغن محتمل است. احتمال ایراد در اویل پمپ و سیستم فشار روغن نیز وجود دارد.
اگر هنگام کارکرد موتور چراغ اخطار دینام روشن باقی بماند، خرابی دینام و یا آفتامات و اتصال بدنه آن و نیز خرابی تسمه دینام محتمل است.
اگر هنگام حرکت، خودرو لرزشهای مشهودی از خود بروز میدهد، ایراد میتواند ناشی از لق شدن چرخها و یا بالانس نبودن تایرها، عیب در میل گاردان خودروهای دیفرانسیل عقب و خراب شدن بلبرینگ چرخ باشد.
دنده درگیر است ولی اتومبیل حرکت نمیکند؛ خراب شدن دیسک و صفحه کلاچ، خراب شدن پلوسها و خرابی جعبه دنده اتوماتیک میتواند دلیل این مشکل باشد.
اگر هنگام ترمز اتومبیل به یک سمت کشیده میشود، سیلندر ترمز یکی از چرخها ایراد پیدا کرده است.
اگر ترمز با فشار دو پا کار میکند، وجود هوا در سیستم روغن ترمز ،خراب شدن پیستون و سیلندر اصلی ترمز و یا نشتی جزئی در سیستم روغن ترمز میتواند دلیل این مشکل باشد.
پاسخ ها